maandag 14 november 2011

Hoe kies je de bedrijfsnaam en de merknaam voor je onderneming in China?


Dat is lastiger dan het lijkt. Je kunt daarbij twee kanten op:

1) Chinese karakters kiezen die fonetisch de bestaande naam weergeven en in het Chinees (bijna) niets betekenen. Hiermee wordt het merk of het bedrijf neergezet als buitenlands met als doel een luxe uitstraling creëren. Hilton (Xi er dun) is hier een voorbeeld van, en ook Cadillac (Ka di la ke).


2) Karakters kiezen die een merk (kunnen) worden in China. Een heel sterke is Coca-Cola (Ke kou ke le); de karakters staan letterlijk voor: kunnen, mond (samen: lekker) kunnen, vrolijk/gelukkig. Buitenlandse merken gebruiken karakters die een positieve bijbetekenis hebben. Dit zijn karakters als 'le' en 'xi' (blij, gelukkig), 'li' (sterk, kracht), 'ma' (paard) en 'fu' (geluk, voorspoed). Heineken in het Chinees is Xi li met de betekenis:  'gelukkige/blije kracht'.


Het kiezen van een naam vereist kennis van de karakters en ook van de bijbetekenis die karakters kunnen hebben. Microsoft bijvoorbeeld, had met de zoekmachine Bing in China een heel ongelukkige naam. Karakters die als 'bing' uitgesproken worden betekenen 'ziekte, defect, virus' en dat is voor een computerproduct op zijn minst lastig. De Chinese naam is nu Bi ying dat ongeveer staat voor 'reageren zonder mislukking'.


Meer hierover in het artikel uit de New York Times:
http://www.nytimes.com/2011/11/12/world/asia/picking-brand-names-in-china-is-a-business-itself.html?pagewanted=2&tntemail0=y&_r=1&emc=tnt


Een diapresentatie met de in het Chinees vertaalde namen van grote Nederlandse bedrijven en hun topmannen:
http://www.z24.nl/economie/artikel_198489.z24?service=slideshow&imgID=9


Als u China zakelijk bezoekt, is een in het Chinees (Mandarijn) vertaald visitekaartje bijna een vereiste. Hoe een goede vertaling van uw naam te realiseren, wordt in dit artikel uitgelegd:
http://www.z24.nl/ondernemen/artikel_198299.z24/Topmannen_AEX_hebben_slimme_Chinese_namen.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten