woensdag 3 april 2013

China aan de koffie? Nestlé investeert in Yunnan.

Naar aanleiding van het bericht dat het Zwitserse Nestlé groot gaat investeren in de Chinese provincie Yunnan met o.a. een koffietrainingscentrum voor 5000 boeren en een koffie-experience centrum voor toeristen, vroeg radio BNR mij om toelichting en achtergronden.

De koffiemarkt in China is interessant voor de koffiemultinationals vanwege de enorme potentie die zij daar zien: de Chinees drinkt gemiddeld 4 kopjes koffie per jaar tegenover de Fransman met 600. Dat doen de Chinezen op dit moment vooral buiten de deur in koffierestaurants, en dat dan vooral in de grote steden. Starbucks is met 800 vestigingen in China het meest bekend.

De ontwikkeling van de koffieconsumptie van buiten de deur naar binnen, met elke Chinees in het bezit van een Nespresso-apparaat, is volgens mij nog niet zo gemakkelijk. Chinezen drinken koffie om te laten zien dat zij de Westerse levensstijl aanhangen en kunnen betalen, als statussymbool. De koffierestaurants hebben zich ontwikkeld tot een huiskamerachtige plek waar iedereen, voor hoe lang zij dat willen, zit te werken, afspraken heeft en studeert. Dat theehuizen van oudsher alleen door mannen werden bezocht, heeft hier in hoge mate aan meegeholpen. De toegankelijkheid van de koffierestaurants heeft vrouwen, families, jonge mensen een plek gegeven.

De provincie Yunnan in Zuid-China, grenzend aan Myanmar, Laos en Vietnam, is heel bekend vanwege de Pu'Er thee, die vanuit Pu'Er via de 1000 jaar oude Zuidelijke Zijderoute naar o.a. Tibet en India werd getransporteerd. En dit is de stad waar Nestlé zijn koffie-investeringen doet. En waar Starbucks aanwezig is met koffiebouw en ontwikkeling. De Yunnan-overheid ondersteunt en stimuleert de koffiemarkt en vooral de ontwikkeling van de kwalitatief betere Arabica koffie. Zij heeft samenwerkingsverbanden met zowel Nestlé als Starbucks.

De koffiebranders hebben zeker een enorme potentiële markt in China voor hun thuiskoffie, echter voor het zover is:
Heb geduld, met behulp van tijd, verandert gras in melk.

Geluidsfragment BNR Radio 4 april 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten